پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی، که معمولاً به عنوان بریتانیا (بریتانیا) یا بریتانیا شناخته می‌شود، کشوری مستقل در اروپا، در سواحل شمال غربی قاره‌ی اصلی است. این کشور شامل انگلستان، ولز، اسکاتلند و شمالی است. ایرلند. بریتانیا شامل جزیره بریتانیای کبیر، بخش شمال شرقی جزیره ایرلند، و بسیاری از جزایر کوچکتر در جزایر بریتانیا است. ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند مرز زمینی دارد. در غیر این صورت، انگلستان توسط اقیانوس اطلس، دریای شمال، کانال انگلیسی، دریای سلتیک و دریای ایرلند احاطه شده است. مساحت کل بریتانیا 93628 مایل مربع (242500 کیلومتر مربع) است که جمعیت آن در سال 2020 بیش از 67 میلیون نفر تخمین زده می شود.

بریتانیا یک دموکراسی پارلمانی واحد و سلطنت مشروطه است. پادشاه، ملکه الیزابت دوم، از سال 1952 سلطنت کرده است. پایتخت و بزرگترین شهر لندن است، یک شهر جهانی و مرکز مالی با جمعیت کلان شهری بیش از 14 میلیون نفر. شهرهای بزرگ دیگر عبارتند از بیرمنگام، منچستر، گلاسکو، لیورپول و لیدز. اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی دولت‌های مستقل خود را دارند که هر کدام دارای قدرت‌های متفاوتی هستند.
بریتانیا از مجموعه ای از الحاقات، اتحادیه ها و جدایی کشورهای سازنده طی چند صد سال تکامل یافته است. معاهده اتحاد بین پادشاهی انگلستان (که شامل ولز، ضمیمه شده در 1542) و پادشاهی اسکاتلند در سال 1707 پادشاهی بریتانیای کبیر را تشکیل داد. اتحاد آن در سال 1801 با پادشاهی ایرلند باعث ایجاد پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شد. بخش اعظم ایرلند در سال 1922 از بریتانیا جدا شد و پادشاهی کنونی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی را ترک کرد که به طور رسمی در سال 1927 این نام را پذیرفت.
جزیره من، گرنزی و جرسی که در نزدیکی آن قرار دارند، بخشی از بریتانیا نیستند، زیرا وابسته به ولیعهد با دولت بریتانیا مسئول دفاع و نمایندگی بین‌المللی هستند. همچنین 14 قلمرو خارج از کشور بریتانیا، آخرین بقایای امپراتوری بریتانیا وجود دارد که در اوج خود قرار دارند. در دهه 1920، تقریباً یک چهارم خشکی و یک سوم جمعیت جهان را در بر می گرفت و بزرگترین امپراتوری تاریخ بود. نفوذ بریتانیا را می توان در زبان، فرهنگ و سیستم های حقوقی و سیاسی بسیاری از مستعمرات سابق آن مشاهده کرد.
بریتانیا ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی (GDP) و هشتمین اقتصاد بزرگ از نظر برابری قدرت خرید (PPP) است. این کشور دارای اقتصاد پردرآمد و رتبه بسیار بالای شاخص توسعه انسانی است و در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد. بریتانیا به اولین کشور صنعتی جهان تبدیل شد و در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بزرگترین قدرت جهان بود.امروزه بریتانیا یکی از قدرت های بزرگ جهان باقی مانده است، با نفوذ اقتصادی، فرهنگی، نظامی، علمی، فنی و سیاسی قابل توجهی در سطح بین المللی. یک کشور هسته ای به رسمیت شناخته شده است و در رتبه چهارم هزینه های نظامی در جهان قرار دارد. این کشور از اولین جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1946 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
بریتانیا عضو کشورهای مشترک المنافع، شورای اروپا، G7، گروه ده، G20، سازمان ملل متحد، ناتو، AUKUS، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، اینترپل است. و سازمان تجارت جهانی (WTO). این کشور عضو جوامع اروپایی (EC) و جانشین آن اتحادیه اروپا (EU) از زمان الحاق آن در سال 1973 تا خروج آن در سال 2020 پس از همه پرسی برگزار شده در سال 2016 بود.
بیشتر مناطق بریتانیا دارای آب و هوای معتدلی است که معمولاً دارای دماهای خنک و بارندگی فراوان در تمام طول سال است. دما با فصول به ندرت کمتر از 0 درجه سانتیگراد (32 درجه فارنهایت) یا بالاتر از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) تغییر می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *