ووهان چین

ووهان چین


ووهان مرکز استان هوبی در جمهوری خلق چین است. این شهر بزرگ‌ترین شهر هوبی و پرجمعیت‌ترین شهر در مرکز چین، با بیش از یازده میلیون جمعیت، نهمین شهر پرجمعیت چین و یکی از 9 شهر چین است.

نام “ووهان” از منشأ تاریخی شهر از مجموعه ای از ووچانگ، هانکو و هانیانگ گرفته شده است که در مجموع به عنوان “سه شهر ووهان” شناخته می شوند. ووهان در شرق دشت جیانگ‌هان، در محل تلاقی رودخانه یانگ تسه و بزرگترین شاخه آن، رودخانه هان، قرار دارد و به عنوان «گذرگاه نه استان» (九省通衢) شناخته می‌شود.

ووهان از لحاظ تاریخی به عنوان یک بندر شهری شلوغ برای تجارت و تجارت بوده است. رویدادهای تاریخی دیگری که در ووهان رخ می دهد شامل قیام ووچانگ در سال 1911 است که به پایان 2000 سال حکومت سلسله انجامید. ووهان برای مدت کوتاهی پایتخت چین در سال 1927 تحت جناح چپ دولت کومینتانگ (KMT) بود.[18] این شهر بعداً به مدت ده ماه در سال 1937 در طول جنگ جهانی دوم به عنوان پایتخت زمان جنگ چین خدمت کرد. ووهان مرکز سیاسی، اقتصادی، مالی، تجاری، فرهنگی و آموزشی چین مرکزی به حساب می‌آید. راه‌آهن‌ها، جاده‌ها و بزرگراه‌هایی که از شهر می‌گذرند و به شهرهای بزرگ دیگر متصل می‌شوند. ووهان به دلیل نقش کلیدی آن در حمل‌ونقل داخلی، گاهی اوقات توسط منابع خارجی به عنوان «شیکاگوی چین» نامیده می‌شود. «آب طلایی» یانگ تسه رودخانه و رودخانه هان از ناحیه شهری عبور می کنند و ووهان را به سه ناحیه ووچانگ، هانکو و هانیانگ تقسیم می کنند. پل رودخانه ووهان یانگ تسه از روی یانگ تسه در شهر می گذرد. سد Three Gorges، بزرگترین نیروگاه جهان از نظر ظرفیت نصب شده، در نزدیکی آن قرار دارد. از لحاظ تاریخی، ووهان با خطرات سیل مواجه بوده است، که دولت را بر آن داشته تا با معرفی مکانیسم‌های جذب سازگار با محیط زیست، وضعیت را کاهش دهد.

در حالی که ووهان برای چندین دهه یک مرکز تولید سنتی بوده است، اما همچنین یکی از مناطقی است که تغییرات صنعتی مدرن را در چین ترویج می کند. ووهان دارای سه منطقه توسعه ملی، چهار پارک توسعه علمی و فناوری، بیش از 350 مؤسسه تحقیقاتی، 1656 شرکت فناوری پیشرفته، تعداد زیادی انکوباتور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری از 230 شرکت Fortune Global 500 است. شرکت دانگ فنگ موتور، یک تولید کننده خودرو، در ووهان واقع شده است. این شهر محل چندین مؤسسه آموزش عالی برجسته از جمله دانشگاه ووهان و دانشگاه علم و فناوری Huazhong است. ووهان یک شهر بزرگ در جهان از نظر خروجی های تحقیقات علمی است و رتبه چهاردهم جهانی و پنجمین در چین (پس از پکن، شانگهای، نانجینگ و گوانگژو) را دارد.
ووهان به همراه هفت شهر دیگر در چین، از جمله چانگشا، دالیان، جینان، شن یانگ، شیامن، شیان و ژنگژو به عنوان یک شهر بتا (سطح دوم جهانی) توسط شبکه تحقیقاتی جهانی سازی و شهرهای جهان طبقه بندی شده است. بر اساس شاخص مراکز مالی جهانی، از 100 مرکز مالی برتر جهان.
در دسامبر 2019، SARS-CoV-2، یک ویروس کرونای جدید که باعث همه‌گیری کووید-19 شد، برای اولین بار در ووهان کشف شد و این شهر محل اولین قرنطینه همه‌گیری در ژانویه 2020 بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *